Jednostki napędowe Iveco

, Leszek

Iveco Założona w 1975 i będąca w rękach koncernu FIAT firma Iveco jest producentem szeregu nowoczesnych jednostek napędowych. Motoryzacja stanowi pasję Włochów, a ich sektor motoryzacyjny należy do niezmiernie znaczących w Europie i na Globie.

Jako producent ciężarówek i autobusów firma Iveco tworzy w szczególności wielkie silniki przeznaczone do napędu takich pojazdów. Z konstruowanych w Iveco silników korzysta nie jedynie ich wytwórca lecz również niezależne przedsiębiorstwa, nie tylko ze specjalizacji samochodowej bowiem silniki te pracują nie tylko w autokarach oraz pojazdach ciężarowych ale także np. na statkach, w ciągnikach rolnych lub w agregatach prądotwórczych. Główny aspekt wytwarzania obejmuje jednak silniki do własnych aut ciężarowych oraz autobusów. Silniki Iveco należą do kilku linii różniących się przede wszystkim przeznaczeniem. Do aut lekkich dedykowane są jednostki napędowe Iveco SOFIM. SOFIM to założony w latach siedemdziesiątych z joint venture francusko-włoskiego producent silników, który potem został włączony do firmy Iveco, a aktualnie znajduje się w ramach koncernu FIAT. Jednostki napędowe Iveco SOFIM umieszczane są przede wszystkim w samochodach Iveco Daily czy FIAT Ducato, jakkolwiek stosowane były także w autach Peugeot, Citroen i Renault, które były zgodnymi konstrukcjami.

W ciężkich ciężarówkach (np. Iveco Stralis) mocowane są znaczniejsze silniki Iveco Cursor. Są to duże i efektywne (pojemność 10 lub 13 litrów, moc do 400 kW) silniki służące do poruszania potężnych ciągników siodłowych.

Jak wspomniałem wcześniej Iveco dostarcza również napędy do odrębnych wykorzystań. To z reguły już faktycznie ogromne motory, z zasady diesele jak np. jednostki napędowe AIFO jakie stawiane są m.in. na statkach. Produkowane przez Iveco silniki mają ponadto zastosowanie w przemyśle oraz generatorach prądotwórczych. Generatory z napędami Iveco to często jednostki o potężnej wytrzymałości, wolnostojące, które mają produkować energię do zasilania statków albo dla wszelkich obiektów. Do ogólnych silników konstruowanych przez Iveco należą m.in. silniki wysokoprężne z rodziny NEF. Zyskują one wykorzystanie w motoryzacji, przemyśle, urządzeniach rolniczych, na okrętach lub w agregatach prądotwórczych. Są to wielkie (300-440 kg) jednostki napędowe Diesel'a produkowane w różnorodnych wersjach (z 3-, 4- oraz 6- cylindrami) o pojemnościach od 3,3 L do 6,7 L. Szerokie opcje konfiguracyjne zezwalają na dostosowanie tychże silników do potrzeb wielkiej kategorii pojazdów oraz maszyn, w których mają one wykorzystanie.

Iveco Stralis